Comerțul electronic este în floare în România. Anul trecut s-au înregistrat cele mai mari încasări de până acum. După ce piața a trecut de 2 miliarde de euro, este limpede că majoritatea retailerilor își vor rezerva cel puțin 50% din timp pentru dezvoltarea magazinelor online și a aplicațiilor aferente.
În această industrie care parcă se transformă complet de la un an la altul, cum vor putea concura proiectele de anvergură medie cu cele ale giganților din industrie? Această platformă care oferă articole vestimentare și încălțăminte pentru femei și bărbați este una dintre puținele excepții, care confirmă celebra zicală: „Buturuga mică răstoarnă carul mare”. Să aruncăm întâi o privire peste cele mai la modă tendințe din e-commerce, care cu siguranță vor face subiectul acțiunilor demarate în acest an de retailerii vizionari de la noi din țară:
Plăți și livrări rapide
Consumatorii s-au obișnuit cu viteza și au devenit mult mai pretențioși de când cea mai mare parte a traficului s-a mutat pe mobil. Magazinele online din România trebuie să facă mari eforturi pentru a ține pasul cu tehnologia.
După ce majoritatea persoanelor s-au obișnuit deja să plătească online, de regulă cu cardul, următorul pas este ca segmentul cu pricina să aibă posibilitatea de a plasa comenzile mult mai rapid, fără să fie nevoie să mai introducă datele de pe cardul bancar.
Același lucru se poate spune și vizavi de livrări. În prezent, orice livrare mai lungă de 24 de ore este percepută de către cumpărători ca fiind lentă, în timp ce în țările dezvoltate, chiar și acest termen poate fi considerat prea lung.
Spre exemplu, dacă un englez dorește să-și procure a pair of shoes sau un neamț este în căutare de schuhe, adică o pereche de pantofi, se așteaptă să primească produsul comandat în câteva ore, pentru ca să-l poată folosi în aceeași zi. Livrarea de tipul sameday este o practică din ce în ce mai des întâlnită, aceasta fiind facilitată în special de prezența depozitelor localizate în regiuni diferite ale țării.
Programe de loialitate
Deși era o practică considerată demodată până nu demult, se pare că vechiul a devenit nou. În zilele noastre, în care există atâtea platforme care facilitează compararea prețurilor și totodată, atâtea campanii de marketing care oferă diverse vouchere și mai mereu promoții inedite cu termen limitat, nu este de mirare că o bună parte dintre clienți migrează de la un concurent la altul, fără nici o ezitare.
Măsura pe care o pot lua retailerii în acest sens este implementarea unui program de loialitate. Punctele, premiile și bonusurile sunt lucruri care atrag și totodată mențin clientul cât de cât fidel. Totuși, această abordare nu trebuie să fie una doar de natură teoretică, pentru că altfel poate avea efectul opus. Cu alte cuvinte, nu trebuie să le fie sfidată inteligența clienților, oferindu-le puncte care nu valorează aproape nimic. Din contră, întreaga politică de prețuri trebuie regândită pentru a lăsa loc unor bonusuri decente.
Platforme de live chat cu inteligență artificială
Această practică este deocamdată în teste. Probabil că ne-am intersectat cu conceptul inteligenței artificiale aplicate în chat atunci când am luat legătura cu anumite companii de top, prin intermediul rețelelor de socializare. Tendința este ca această metodă să fie transpusă și pe platformele interne ale magazinelor online.
Practic, ideea este ca soft-ul să-l ghideze pe client către realizarea cumpărăturilor, furnizându-i toate informațiile de care poate avea nevoie, într-o manieră intuitivă și contextuală. Totuși, această modalitate nu trebuie dusă la extrem, în sensul că la un moment dat, un operator uman să fie disponibil pentru a interveni, atunci când robotul nu-i mai poate satisface nevoile clientului. Operatorii de suport de pe platformele de live chat pot avea un rol cel puțin la fel de important precum cel al asistenților de vânzări din magazinele fizice.
Voi la ce vă așteptați din partea magazinelor online ? Ce îmbunătățiri ați vrea să vedeți din partea magazinelor online ?